בחודשים האחרונים השיח ברשתות החברתיות, על נושא השכר בקרב העובדים בחברות הקבלניות, עולה מדרגה.
מאות פוסטים של בעלי מקצוע בענף מציפים את הרשת בתלונות על שכר לא מספק, שלטענתם לא שווה את המאמץ בעבודה ולא מכבד את השכלתם הרבה.
הכעס רק גובר, בשעה שחבריהם מענפים שונים כגון ההייטק, נהנים משכר "מפנק" שרק מטפס משנה לשנה, והפערים גדלים באופן שנדמה לעיתים כלא הוגן.
עם זאת, במקביל לכעס והתסכול הגוברים, צומחת קבוצה מצומצמת של מנהלי פרויקטים, מפקחים, מהנדסי ביצוע ומנהלי עבודה, שעבורם קורה בדיוק ההפך.
הקבוצה הזו "שוברת את הסטטיסטיקה" וחבריה מדווחים כי הם נהנים דווקא מעליה דרסטית במשכורת שלהם.
על פי הדיווחים, עלייה זו במשכורת מגיעה ל-50% ואף למעלה מכך, מה שמחדד את השאלה – כיצד ניתן להרוויח יותר כסף במשכורת דווקא כעובדים בחברות הקבלניות?
קודם כל, נתחיל בסיבה שבגללה עובדי החברות הקבלניות מתקשים לקבל העלאה במשכורת. ההיגיון אומר שאם רוצים להבין איך לקבל העלאה במשכורת, צריך לפנות למנהלים שלנו.
אבל כשאנחנו פונים למנהלים שלנו בבקשה להעלאה, חשוב מאוד שנשאל את עצמנו: 'מה המנהל שלי ירצה לקבל, כדי שהוא יהיה מוכן להעלות את השכר שלי?'.
כדי למצוא את התשובה לכך, יהיה עלינו להיכנס לראש של אותו מנהל, ולהבין מה חשוב לו, ומה הוא רוצה לקבל מאיתנו, העובדים שלו.
אז אם גם אתם רציתם פעם להבין מה המנהל שלכם מחפש לקבל מכם כדי לתת לכם העלאה – המשיכו לקרוא, כי הכתבה הזו נועדה בדיוק בשבילכם.
הסוד להעלאה בשכר בענף הבניה
העובדה הברורה שאינה משתמעת לשתי פנים, היא שמנהלים מוכנים לשלם יותר כסף לעובד שנותן להם יותר ערך. עבור המנהל הממוצע, יש שני דברים שנחשבים עבורו כבעלי ערך:
דבר ראשון – למסור את המוצר (כלומר, הדירות והבניין) האיכותי ביותר בלי חריגות מהתקציב.
דבר שני – למסור את המוצר בזמן, בלי עיכובים.
למה אלה הדברים שהכי חשוב למנהל שלנו? ראשית, כי מבנה שלא מוגש ללקוח באיכות הטובה ביותר הוא מוצר שבהכרח כולל ליקויים. כל ליקוי בניה אשר מוביל לתביעות של דיירים יכול לעלות מיליוני שקלים ולהשפיע על רווחיות הפרויקט.
שנית, בניין שנמסר בעיכוב ללקוח עולה לחברה כסף – בין אם בצורת עיכוב של כספים שמגיעים לחברה ובין אם בפיצויים שצריך לשלם לדיירים. כתוצאה מכך, התזרים של החברה נפגע ומקשה עליה לקדם את הפרויקטים הבאים שלה.
ודבר שלישי, מוצר לקוי שנמסר באיחור פוגע במוניטין של החברה, ובעידן של היום עם הרשתות החברתיות- טעות אחת יכולה לעשות לחברה המון נזק תדמיתי.
אלה הם שני הדברים העיקריים שמעסיקים את המנהל שלנו ביום-יום. לצערנו, יש לו הרבה מאוד בעיות בשני הנושאים הללו. למעשה, מחקר של הטכניון מראה נתון בלתי נתפס: ב- 100% מהדירות החדשות בישראל יש ליקויי בניה! הליקויים האלה עולים כאמור המון כסף – בשנת 2021 שילמו קבלנים ויזמים לא פחות מ-431 מיליון שקלים על ליקויי בנייה ואיחורים במסירת הבניין לאיכלוס.
מהי הדרך המהירה לעזור לחברה לצמצם את ליקויי הבנייה?
עובד שרוצה לעזור לחברה שלו לצמצם את ליקויי הבנייה, צריך קודם להגדיל משמעותית את רמת הידע שלו עם תקני הבניה בישראל. לצערנו, מהנדסים, הנדסאים ואדריכלים יוצאים היום מהאוניברסיטאות ומהמכללות מבלי שלמדו את דרישות התקנים, התקנות והחוקים לכל העבודות. אותם מהנדסים והנדסאים מוצבים באתרי הבנייה בתור מנהלי פרויקטים, מפקחים, מהנדסי ביצוע ומנהלי עבודה – אותם בעלי התפקידים שאמונים על איכות העבודה בפרויקט. במצב הזה, קשה עד בלתי אפשרי עבור אותם עובדים למנוע את ליקויי הבנייה.
אז השלב הראשון לצמצום ליקויי הבניה הוא ללמוד את דרישות התקנים, התקנות והחוקים לכל עבודה ועבודה, כדי לדעת מה דורשות מאיתנו התקנות והתקנים בתהליך.
בשלב השני יש ללמוד איך מבצעים את הבדיקות בשטח, על מנת שנוכל לבדוק את הפועלים וקבלני המשנה ולעלות על הליקויים בזמן אמת.
השלב הזה הוא קריטי במיוחד – על פי מחקר של הטכניון, ככל שמועד גילוי הליקוי קרוב למועד היווצרותו כך עלות תיקונו תהיה קטנה יותר.
גם ההפך הוא הנכון – ככל שהליקוי מתגלה מאוחר יותר, עלות התיקון גבוהה יותר. במקרה בו הליקוי מתגלה על ידי הדייר, זו כבר קטסטרופה רצינית, כי עלות התיקון של אותו ליקוי יעלה פי 100.
המסקנה ברורה – עובד שעוזר לתפוס את הליקויים מוקדם ככל האפשר, יחסוך מיליוני שקלים לחברה שלו.
המשמעות – פוטנציאל לשינוי דרסטי בקריירה
אם אתם תהיו בעלי הידע בתחום ותדעו לבנות ולבצע את הבדיקות בצורה מקצועית תוך כדי העבודות ובסיומן – אתם תעלו על הליקויים בזמן, הרבה לפני שהדירות יימסרו. כשזה יקרה, אתם תתחילו לחוות שינויים מדהימים בעבודה שלכם – אתם תיראו שפתאום המנהלים והקולגות שלכם לעבודה מתחילים להסתכל עליכם אחרת:
* הם יראו שאתם מבצעים בדיקות שאף פעם לא בוצעו קודם באתר.
* הם יראו שאתם שולפים מידע על התקנים והתקנות שאף אחד מהם לא מכיר.
* הם יראו שהם יכולים לגשת אליכם לשלל התייעצויות ושאלות – ולסמוך עליכם שתדעו לתת את התשובות המדויקות והמקצועיות ביותר בהתבסס על התקנים.
* הם יראו שאתם יודעים לדרוש מהפועלים וקבלני המשנה לבצע את העבודות כמו שצריך – ולמנוע את הליקויים.
* בקיצור – הם יראו שאתם מביני עניין יותר מכל אחד אחר באתר, מה שיהפוך אתכם לאנשים המיוחדים בחברה. אלה שמביאים את האקס-פקטור.
כאשר תגיעו למעמד הזה, אתם כבר תהפכו לנכס עבור החברה – נכס ששווה לה המון כסף.
עובד שכזה יכול לבוא בקלות למנהליו ולבקש מהם להגדיל את שכרו, משום שברור שיהיו חברות אחרות בשוק שישמחו לקבל את שירותיו.
במצב כזה, כוח המיקוח שלכם עולה, מה שמגדיל הן את הרצון של החברה לשמור אתכם אצלה, והן את הבטחון שאתם שווים וראויים להגדלת המשכורת שלכם. ככה, בשיחת השכר הבאה תבואו עם הבטחון המלא לדרוש את ההעלאה שמגיע לכם – וגם לקבל אותה.