תחומי הטיפול, החינוך והפרא רפואי בארץ, ידועים כמקצועות שוחקים, עם תגמול כספי נמוך, שלא מייצג את כמות ההשקעה והמאמץ הכרוכה בהם.
אלו מקצועות שאומרים על מי שעובדת בהם שהיא עושה עבודת חסד, הבעיה היא שעם עבודת חסד לא הולכים למכולת. הרבה נשים שבוחרות במקצועות הללו באמת מגיעות ממקום של שליחות, רצון לעזור ולסייע לאנשים ברגעים הקשים בחייהם. הן בוחרות במסלול הכשרה כמעט אין סופי על מנת להתמקצע ולהוסיף לספרייה המקצועית שלהן עוד ועוד ידע וכלים יישומיים שיעזרו להן להיות הכי טובות בתחומן על מנת שיוכלו להתקדם ולעזור.
נראה, שבמציאות של היום זה לא מספיק. מסגרות חוץ ביתיות, מעונות, בתי ספר לחינוך מיוחד, מוסדות, מחלקות ועוד, קורסים תחת עומס הביקוש. כוח האדם מתחלף במקומות אלא באופן תכוף, נשות מקצוע מתמודדות עם עומס עבודה שאינו מותאם למשרות בהן הן עובדות.
מודל פיבוט לקידום רווחה והשתתפות מביא בשורה חדשה ומבטיחה; הוא מאפשר למידת מודל עבודה יישומי, נגיש, בר השמה מהרגע הראשון שמתחילים ללמוד אותו.
כדי להבין יותר מהו מודל פיבוט ואיך אפשר ללמוד לפתור מקרים מורכבים של התנהגות אנושית על ידי שינוי החשיבה ולמידת מודל עבודה יישומי, נפגשנו עם שרון שני גונן, מרפאה בעיסוק עם תואר שני בטיפול קוגנטיבי התנהגותי- CBT. זה כבר מעל 20 שנה ששרון מוכרת בשדה המקצועי בזכות מומחיותה בתחום הבעיות בוויסות החושי, שזה בעצם שם אחר להתנהגויות של ילדים ומבוגרים שקשה לפענח אותן.
את מודל פיבוט המקורי כתבו יחד שרון שני גונן ויעל ניסן, מרפאה בעיסוק ובלשנית, שעבדה באותה תקופה בשירות הארצי לריפוי בעיסוק במשרד הבריאות. יעל יזמה כתיבת מודל עבודה שיועד, בתחילה למטפלים באנשים ברמת עצמאות נמוכה. הרעיון היה לכתוב קובץ הנחיות, שיעזור למטפלים בשטח להבין איך מתאים לטפל באנשים שאינם מילוליים או שאינם יודעים להנחות את הטיפול בהם.
מודל פיבוט הראשוני נכתב ב-2014 ובמשך שנתיים נוסה במסגרות רבות בארץ. גילינו כי כאשר מפעילים את פיבוט, התוצאה היא, פעמים רבות, ירידה של התנהגויות מצוקה, כך שפיבוט יכול להוות חלופה משמעותית לקשירה וריסון של אנשים במצוקה. מצאנו שרווחה והשתתפות עוזרות לאנשים במצבי פגיעות להתנהג באופן מתאים. עם השנים והניסיון נוספו לפיבוט דגשים ורעיונות שעוזרים ליישם את המודל בשטח באופן מותאם למגוון אוכלוסיות מיוחדות ולכל אדם באשר הוא
אז מה זה בעצם מודל פיבוט?
פיבוט הוא מודל טיפול אקולוגי המספק מבנה לחשיבה והתערבות גמישה. החשיבה האקולוגית, מתייחסת לכל ההיבטים בסביבה: האדם המטופל, המטפלים, האנשים בסביבה וכן לסביבה הפיזית – כולל ריהוט, אביזרים, צבעים ותאורה וכל היבט אחר שיכול לעזור. פיבוט מלמד צורת חשיבה חדשה ושונה לפתרון בעיות. בשדה הטיפולי קיימים שני מודלים עיקריים לפתרון בעיות, הראשון הוא המודל הרפואי-מדעי השם דגש על אבחנה כדרך למציאת תרופה ומתמקד בשאלה למה דבר כלשהו קורה? אזי אם יהיה לי למה, יהיה לי איך לפתור ומה לעשות. לפי מודל זה ברגע שתהיה לי אבחנה, נגיד מוגבלות שכלית התפתחותית, אני כבר אדע איך לטפל, מבחינה רגשית, מוטורית, חינוכית, רפואית ועוד.
השני, הוא המודל החינוכי חברתי- כאן השאיפה היא להביא או לקדם אנשים לנורמת התנהגות נהוגה ומקובלת חברתית והתפתחותית, במודל זה הדגש הוא על התאמה לנורמה. למשל, בגן כולם חייבים לשבת על הכיסא במפגש בוקר על מנץ להשתתף, או כולם חייבים לדעת לעשות באותו גיל משימה מסוג מסוים.
לעומת שני המודלים הקודמים מודל פיבוט מתמקד בשיפור רווחה וקידום השתתפות של האדם המטופל ושל סביבתו, עם ולמרות שונות ומגבלות, תוך שינוי והתאמת כללי ההשתתפות על ידי חשיבה גמישה ומתחשבת.
הדגש בפיבוט הוא על איך כן, יכול אדם להשתתף. בעצם, בפיבוט אנחנו לומדים שאנחנו יכולים לבנות תכנית טיפולית ולהיטיב גם ללא אבחנה ורוכשים חשיבה טיפולית גמישה וייחודית על מנת להתאים ולבחון את שאלת הנורמה המקובלת.
פיבוט נכתב מתוך צרכים העולים מהשטח הטיפולי אשר זקוק לדרכי עבודה יעילות ומיטיבות עבור אוכלוסיות בעלות מקדם פגיעות גבוה.
פגיעות יכולה לנבוע ממצבים זמניים כמו מחלה, אבל, או ממצבים מתמשכים כמו עוני, נכות, מחלות, בדידות, חוסר ביטחון והגנה או מתח ממושך.
אנשים, מעצם היותם שונים זה מזה, מגיבים באופן שונה לחשיפה לסיכונים בסביבות חייהם. תגובתם קשורה לגורמים כמו מצב בריאותם הבסיסי, קבוצת ההשתייכות החברתית, המגדר, שיוכם האתני, גילם ושלל גורמים אחרים. מודל פיבוט מתאים ועוזר במגוון מצבי פגיעות.
משמעות השם פיבוט PIVOT
פיבוט הוא הציר סביבו מתקיימת תנועה ושינוי כיוון החשיבה והפעולה במודל:
P
PARTICIPATION: השתתפות, באיזה אופן יכול אדם להשתתף עם ולמרות מצבו הפגיע – נכון לעכשיו, לרגע זה
IV
VULNERABILIT IN : במצבי פגיעות, מתייחס לאנשים במצב מוחלש, באופן קבוע או זמני
OT
TIME OVER: במרחב הזמן, לאורך מעגל החיים, בכל הגילאים והמצבים
אז מה לומדים בפיבוט ובמה זה שונה מלימודים אחרים?
מודל פיבוט הוא בסיס האם, לידע בסיסי על התנהגות אנושית. רוכשים יכולת להבין מה קורה לאנשים במצוקה ובפגיעות ואיך עובד מנגנון הפעולה שלהם.
מודל פיבוט מספק כלים לחשיבה אחרת ושונה- חשיבה אנושית, מבוססת עובדות בשטח, ממוקדת במושגים נגישים להבנה לכל אדם. מהות הלימוד בפיבוט הוא שינוי צורת החשיבה על דברים אותם אנחנו רואים והפרשנות שאנחנו נותנים להם. שינוי זה מביא לשינוי אופן צורת ההתערבות, בנייתה ויישומה בפועל.
בפיבוט לומדים מגוון רחב של ידע וחומר כמו שלבי התפתחות, מערכות חוש, החזקה והשתתפות ועוד. לעומת תוכניות לימוד בהן החומר הזה נלמד כחלק מתוכנית הלימודים, בפיבוט הלמידה מתמקד בפן המעשי של המידע, בעצם לומדים את הביטוי ההתנהגותי של הידע הזה ואיך אפשר להשתמש בידע לקידום רווחה ושיפור השתתפות.
בפיבוט לומדים לעבוד לפי פרמטרים ברורים שמעקב אחריהם מביא לשיפור מהיר וניכר ברווחה וההשתתפות של הערכת המצב נעשית באופן מהיר ויעיל המאפשרות התערבות מיידית ויישומית ולראות תוצאות בשטח בטווח זמן ממש קצר.
אז למי מתאים לבוא ללמוד פיבוט?
מודל פיבוט הוא מודל טיפולי יישומי המחובר לשטח ולכן הוא מתאים במיוחד לאנשי מקצוע מתחומי הטיפול, הייעוץ, החינוך והפרא רפואי אשר מהות עבודתם היא עבודה עם אנשים והתנהגות אנושית. חומרי הלימוד בפיבוט וצורת העבודה הייחודית של המודל, מעניקים מסגרת חשיבה ייחודית המאפשרת לתת טיפול, ומענה הדרכתי ברמה גבוה, מאורגנת בעלת רציונל התערבות ברור ובעל מטרות מסודרות.
מי שלומדת מהמודל מדווחת על הגדלת הלקוחות בקליניקה, ביסוס מעמדה כמדריכה מקצועית, תחושת מסוגלות ויכולת לתת מענה לכל מקרה. יש מי שמודל פיבוט מספק לה את הביטחון האישי והמקצועי לצאת לדרך עצמאית, להתקדם בארגון בו היא עובדת או לעבור לתפקיד חדש וגדול יותר.
אוקי סיימתי ללמוד פיבוט איך זה יעזור לי? מה אני עושה עם זה הלאה?
מעבר לתחושת המסוגלות והבטחון האישי והמקצועי שיעלו בעקבות הלימודים. תוכלי לבחון את התאמתך המקצועית למה שאת עושה עכשיו.
פיבוט יעזור למקד את המומחיות שלך או לפתח מומחיות אם טרם מצאת אותה.
תוכלי להצטרף לאחת מקבוצות ההדרכה של שרון שני גונן, להמשיך להתמקצע ולהביא תיאורי מקרה מורכבים עליהם תרצי לקבל הדרכה.
קורס פיבוט משנה את חייהם של מי שלומד את המודל הן אישית והן מקצועית. דרך החשיבה משתנה וכתוצאה גם הפרשנות שלנו כלפי דברים שאנחנו רואות.
עבורי זוהי משימת חיי ללמד ולהפיץ לעוד ועוד א.נשים את הידע הכל כך הכרחי הזה שלומדים בפיבוט, כי הוא באמת מציל חיים במקרים רבים.